BMW 7-SEERIA Ülevaade (Ajalugu)

e23BMW E23 1977 a.

BMW 7-seeria (keremärgis E23) oli esimene 7-seeria esindusklassi auto.Esimest korda esitleti Münchenis 1977 aasta mais.Auto ristiti kui „tuleviku auto-täna“. Disain oli üle võetud veidi varem ilmunud E24 sportkupeelt. Mootorid olid sellise suuruse (4860x1800x1430) ja raskusega (2050 kg) nõrgavõitu. Ridamootorid Solex karburaatoritega M30-B28 mudelil 728 ja M30-B32 L-Jetronic pritsungisüsteemiga mudelitel 732i ja 733i-197 hobujõudu.Mootor M30-B28 sai aasta hiljem sama pritsungisüsteemidest,aga jõudu see juurde ei toonud.
Neid mootorieid jäi ilmselgelt väheks,et konkureerida Mercedes-Benzi võimsate mootoritega. Probleemi üritati lahendada lastes 1979 aasta juulis turule 7-seeria tippmudeli-745i Turbo,3,2 liitrise ja 252 hobujõulise mootoriga M30-B32/tb koos turboga.Maksimaalne kiirus kasvas 227 km-ni/h sajani kiirendab auto 7,9 sekundiga.
1982. aastal moderniseeriti salongi.Juhtpaneeli kujundus võeti üle äsja ilmunud 5-seeria E28-lt.

e32BMW E32 1987 a.

Teise põlvkonna 7-seeriat (E32) esitleti septembris 1986 aastal.Esimeseks mudeliks sai 735 reaskuuene 3,4 liitrise otsepritsega mootoriga võimsusega 220 hj (211 hj katalüsaatoriga). Märtsis 1987 debüteeris 730i oma kolmeliitrise 188 hj mootoriga,mida,nagu ka 735-e,komplekteeriti 5-käigulise manuaalkasti või 4-astmelise hüdrotransformaatoriga automaatkastiga.
Septembris 1987 esitleti 115 mm võrra pikndatud kerega 750 iL-i,millele esimest korda paigaldati sellise klassi autole kõigest 4-astmeline automaatkast.Tänu kõrgele pöördemomendile (450 Nm 4100 p/min juures) kiirendas 300 hj-ne 5,0 liitrine V12 mootoriga auto nullist sajani 7,4 sekundiga,kus juures auto kaal ei olnud väiksem kui 2,3 tonni.
1992. a märtsis hakati mudelitele 730i ja 740i paigaldama V8 mootoreid.Suur ja ülimugav BMW kõrgklassi sedaan elas uue mudeliuuenduse (uus indeks E38) üle 1994. a juunis.

e38BMW E38

1995.aastal nägi ilmavalgust juba kolmanda põlvkonna 7-seeria sedaan.See säilitas kordumatu mugavuse,sportliku dünaamika ja nii suure auto kohta suurepärase juhitavuse.BMW 7-seeriat toodeti järgnevatesvariantides: 725 tdi,730d,730i,735i,740i,740iL,750iL,740iL Protection ja 750iL Protection.1995. a septembris esitleti mudelit 750i 5,4 liitrise mootoriga,mille võimsus oli 326 hj (16,8L/100 km linnas). Samast ajast pakutakse pikendatud kerega limusiine 740i ja 750i. Pikakerelist sedaani 740iL pakutakse 6-käigulise manuaalkastiga või 5-astmelise automaatkastiga.
7-seeria BMW-d pakuti ka 38 cm võrra pikendatud kerega (BMW 750iXL).Kõik lisaruum oli mõeldud tagaistmel reisijaile.Siin valitseb kahtlemata luksus.
32-klapilised V8 mootorid 3,0L (218 hj) ja 4,0L (286 hj) mudelitel 730i ja 740i saavad septembris 1995. A juurde alumiiniumist 2,8L reaskuuese võimsusega 193 hj,märtsis 1996 tuli juurde palju ökonoomsem V8 3,5L 235 hj,mis linnasõidutsüklis aitas säästa 1,5L/100 km-le,mille tulemusel kütusekulu ei tõuse üle 14,2L sajale,ning uus vapustav 4,4 liitrine 286 hj arendab mootor,mis pole küll säästlik,ent see-eest suurepätaste dünaamiliste omadustega,mida loetaksegi baierlase üheks iseloomustavaks põhinäitajaks.Säästliku sõidu harrastajatele tuli aga 725tds 2,5 liitrise turbodiisel mootori ja otsepritsega mudel.Veelgi hiljem tehti valmis ka 4 liitrine turbodiisel võimsusega 240 hj,mida nüüd tuntakse mudelina 740d.
BMW 2001. A

e65BMW E65 E66 2001.a

2001. aastal uuendati globaalselt 7-seeriat.Baasversiooni toodeti indeks E65 nime all,pikendatud kerega versioon sai indeksiks E66.Auto vapustab uudsuse,võõra interjööriga,kus pole tuttavaid nuppe ega lüliteid. Uuendatud „seitsmese“ müüki alustati kahe kaheksasilindrilise mudeliga 735i ja 745i,millele olid paigaldatud vastavalt 3,6L ja 4,4L mootor.Veidi hiljem tuli turule ka 6-liitrine 12 silindriline mootor võimsusega 400 hj ja kaheksasilindriliste mootorite ridu täiendavad bensiinimootor 730i (231 hj) ja diislite paar-730d (204 hj) ja 740d (250 hj). Li versiooni põhilised erinevused seisnevad selles,et E66 sai 140 mm pikem. BMW hoolitses selle eest,et tagaistmete vahel olevasse nišši oleks ehitatud autonoomne külmkapp,mis töötaks ka talvel,kui kliimaseade on sätitud salongi soojendama.

2005. a kevadel esitles BMW Group oma lipulaeva 7-seeria uuendatud versiooni (E65).Uue disaini sai esiosa koos suurte tilgakujuliste tuledega,esibamper koos muutunud välimusega suurte õhuvõtuavadega,tagaosa sai pikendatud stop-signaalid LED-elementides ja visuaalselt kergemaks muudetud tagabamperi. Salongis valitsev luksuslikkuse ja rahu tunne sai veelgi väljendusrikkam tänu sinna valitud uutele värvidele ja materjalidele.Ksenontuled ja tuledepesurid läksid kõikidel BMW 7-seeria mudelitel baasvarustusse.

Mudelit varustatakse bensiinimootoritega 3,0L (reaskuuene,258 hj), 4,0 L (V8, 367 hj) ja 6,0L (V12,445 hj).Diislid saavad mootorimahuks 3,0L (reaskuuene,231 hj) ja 4,4L (V8,300 hj). Eriliseks omaduseks on 7-seeria BMW-l elektrooniliselt juhitav topeltõõtshoovaline esi-ja mitmeõõtshoovaline tagumine vedrustus (tellides on ka iL-il õhkvedrustus), aktiivsed stabilisaatorid Dynamic Drive,täielikult robotiseeritud 6-astmeline automaatkast firmalt ZF, selektoriga roolirattal,elektrooniline seisupidur,elektrohüdrauliline roolivõimendi Servotronic.

F01BMW F01,F02,F03,F04.

2008. aastal lasi BMW turule 7-seeria viienda põlvkonna.Tehasetähiseks on Fo1,pikendatud variant 140 mm võrra suurendatud telgedevahega tehasetähisega Fo2 kannab lisanimetust L (näiteks 750Li ja 740Li).Uustulnuka esitlus toimus Pariisi autonäitusel.Mudel sai palju uuendusi nii välimuses kui ka sisemuses.

Salong täidab atmosfääri eksklusiivsuse,mugavuse ja stiiliga.Interjöör sai kardinaalselt uuendatud.BMW 7-Series-see on täiuslikult rihitud ergonoomika,kõrgkvaliteetsed materjalid,täiuslik nahk ja pehme plastik. Uue põlvkonna iDrive süsteem eristub suurepärase eraldusvõimega graafika poolest,mis kajastub 10,2“ tolliselt kontrolldispleilt,uue ühtse menüü ja mugava valitsa poolest.Autot pakutakse kolme erineva mootoriga: BMW 750i,BMW 740i ja BMW 730d. Mootoriterivi on täielikult uuenenud.Tippmudeli kapoti alla asub nüüd V8 topeltturboga otsepritsega(Hight Precision Injection) bensiinimootor võimsusega 407 hj.Edasi järgneb kuuesilindriline 3,0L võimsusega 326 hj.Diislit varustatakse reaskuuese kolmanda põlve Common Rail pritsungisüsteemiga turbomootoriga võimsusega 245 hj.Kõik autod saavad standardvarustuses kuueastmelise automaatkasti koos elektroonilise selektoriga ja optimiseeritud käiguvahetus dünaamikaga. 2010.aastal alustati Fo1 baasil hübriidsedaani BMW ActiveHybrid 7 tootmist müügiga. Jõuallikas kujutab endast kombinatsiooni 4,4L V8 topelttturbomootoriga (Twin Scroll) ja otsepritsesüsteemiga HPI-st ning elektrimootorist. Koguvõimsus on mootoritel 465 hj,millest 20 hj tuleb elektrimootorist (või 15 kw).Ainuke pakutav käigukast on 8-astmeline automaatkast.
Kere on valmistatud uue põlvkonna terasest,mis võimaldab löögienergiat neelata deformatsiooni tsoonides ja kaitsta selle toime eest reisijaid. Teelpüsivus ja sujuvus.Just niimoodi saab küige tüpsemalt kirjeldada BMW Fo1 vedrustust. Õhkvedrustus kuulub pikendatud kerega versioonil baasvarustusse-selle abil huitakse määratud kõrgust sõiduteest,olenemata veose raskusest. Süsteemi Dynamic Drive pakutakse lisavarustuses. Viienda põlvkonna 7-seeria saab baasvarustuses Biksenoon tuled,kaasaarvatud päevatuled,udutuled ja kaheastmelised stop-signaalid,18“ tollised kergsulamist veljad,dünaamilise autopiloodi,nahast multifunktsionaalse rooli,el.-reguleeritav mäluga juhiiste ning automaatse kahetsoonilise kliimakontrolliga.Adaptiivsed pööravad tuled koos muudetava valguseraldusvõime ja kurvi valgustusega saab lisaraha eest.

2013. aastal sai saksa autotootja valmis lipulaeva uue versiooni,mis sai rea tehnilisi,välimisi muudatusi ja ka moderniseeritud interjööri.Üheks uuenduseks oli sarnaselt 5-seeria BMW Fo1-ga digitaliseeritud juhtpaneel,mida pakuti neljas erinevas versioonis.Juhi jaoks ilmus multifunktsionaalne displei rooli taha,mida sai oma soovide järgi seadistada.Muutus ka keskjuhtdisplei,mis kuvab nüüd kõrgresolutsioonilisi 3D kujutisi.
Kõige tähtsamateks muudatuseks said uued väljatöötatud mootorid.Tehnikud vähendasid kütusekulu ja väljaheitegaaside atmosfääri paiskamise taset.Diislite valikusse lisandus 3,0L

Kuuesilindriline kolme turboga mootor,mis debüteeris varem M550d xDrive`il.Seda 381 hj (740 Nm) mootorit paigaldatakse 750d xDrive`ile ,tagades kiirenduse sajani 4,9 sekundiga. Autotootja andmetel on segatud sõidutsüklis kütusekulu uue diisliga 6,4L sajale.
Euroopa kliendid saavad osta uustulnukat ka tagasihoidlikumate diislitena: 730d koos 3,0L reaskuuese mootoriga,mis arendab 258 hj ning 740d,mis arendab 313 hj.
Baasmudeliks jäi eelnev versioon 730i kolmeliitrilise atmosfäärilise bensiinomootoriga võimsusega 258 hj (310 Nm).Selle mootoriga kulutab sedaan keskmiselt 8,6L/100 km-le.Edasi järgneb 740i,mis sai mootoriks N55 topeltturboga,mille litraaz on 3,0 ning mis annab välja 320 hj ja 450 Nm. Modifikatsioon 750i võib uhkustada 4,4L V8 turbomootoriga,mille võimsus kasvab 407-lt hj-lt 450 hj-ni,pöördemoment tõusis 650 Nm-ni.Selle juures vähenes keskmine kütusekulu kõigest 8,6L sajale kilomeetrile.Tippmudel BMW 760i varustati V12 BMW TwinPower Turbo mootoriga,millel on bensiini otsepritse.Täisalumiinium mootor 6,0L mahuga arendab 544 hj võimsust ja 750 Nm pöördemomenti.Keskmine kütusekulu on 12,8L/100 km-le.
Mis puutub hübriidversiooni ActiveHybrid7,siis nüüdsest on sel kapoti all kolmeliitrine reaskuuene 320 hj-ne bensiinimootor 4,4L V8 topeltturbomootori asemel,mis arendas 408 hj.Paaris elektrimootoriga annab mootor välja 354 hj ja 500 Nm.Kiirendus nullist sajani on 5,7 sekundit,kütusekulu ja emissioon vastavalt 6,8L/100 km-le ja 158 g/km.Kõiki mootoreid varustatakse 8-astmelise automaatkastiga.Peale selle said võimalikuks ka sellised funktsioonid nagu mootori automaatne sisse-ja väljalülitissüsteem,pidurienergia rekuperatsioon ja teise põlvkonna mootorireziimide vahetussüsteem (sisaldades ka ECO PRO süsteemi ja veeremisfunktsiooni).
Ohutussüsteemide uuendused: öönägemisseade BMW ja Dynamic Light Sport süsteem,mis tunneb ära jalakäijaid,mittepimestav calgusdioodidega kaugtulede juhtimissüsteem,Driver Assistant Plus süsteem kos funktsiooniga Stop & Go,aktiivkaitsesüsteem Active Protection,mis suudab tuvastada juhi väsimust,aga ka kiiruspiirangu indikaator,mis sisaldab endas ka funktsiooni,mis ei lase sooritada möödasõidu,kui vastavad seda keelavad.Standardvarustusse kuuluvad DSC,ABS,ASC,DTC,DBC ja CBC.


BMW varuosad kõikidele mudelitele Eestis


Lugege ka teiste BMW mudelite kohta:

BMW 3 Seeria BMW 7 Seeria
BMW 5 Seeria BMW X5 Seeria

Autoriõigus
Kõik õigused kaitstud. Kõik selle Veebilehe tekstid on kaitstud iParts OÜ autoriõiguse ja intellektuaalomandi õigustega. Neid materjale ei või ilma iParts OÜ kirjaliku loata reprodutseerida, levitada, muuta ega teistele veebilehtedele postitada.