BMW 3-SEERIA Ülevaade (Ajalugu)

e21BMW E21-esimene 3-seria BMW (kaheukseline kupee) nägi esimest korda ilmavalgust 1975 aastat juulis ning oli järeltulijaks legendaarsele kupeele 2002 (kereindeks 114 ja E10).

Esimesteks mudeliteks olid 315,316,318,320 ja 320i.Täht „i“ tähendas Bosch K-Jetronic pritsungisüsteemi (tuntud ka kui CIS-Continous Injection System),mis oli paigaldatud Solex karburaatori asemel. 1979 aastal viidi läbi E21 uued muudatused. 1983 aasta keskel lõpetati E21 mudeli tootmine seoses järgmise-teise põlvkonna „kolmese“ turule ilmumisega,mille indeksiks sai E30.

e30BMW E30 1983 a.

Auto esmaesitlus toimus 1982 aastal.Siin esitleti,aga aasta pärast 4-ukselist sedanii.1986 aastal augustis rõõmustati fänne uue M3-ga,millel oli pritsungiga 200hj-ne kuuesilindriline 2,3 liitrine mootor.

1988 a. läbisid kolmanda seeria mudelid facelifti.Autodele hakati paigaldama uusi tulesid.Moderniseeriti ni esi-kui ka tagatulesid. Esimesed universaalid on dateeritud 1989 a. veebruaris (neid toodeti kuni 1994 aastani).Mootoritegamma ühtis täielikult sama margi sedaani omaga. 1989 aasta septembris sündis ka sedaan 318i 1,8 liitrise ja 115hj-se bensiinimootoriga,millel oli 16 klapiline silindriplokk. Kõik mootorid,peale 5-käiguliste manuaalkastide,said 4-astmelise hüdromehhanismiga automaatkastid. 1991 a. detsembris lõpetati E30 sedaanide tootmine (kupee M3 juba 1990 a.), universaali toodeti veel kuni 1994 aastani.

e36BMW E36 1991a.

Uus „kolmene“ indeksiga E36 tuli E30 asemele 1990 a. lõpul.Kõik eelkäija E30 väärtused tulid uuele mudelile üle ja said ka lisa. Oktoobrist 1991 a. algas ökonoomse,ent väleda turbodiisli 325td müük (8,9L/100 km linnas). Jaanuaris 1992 a. esitleti kaheukselisi kupeesid 320i,325i ja M3,aga sama aasta septembris hatati neid varustama uute mootoritega,millel oli reguleeritavate faasidega gaasijaotussüsteem.M3-le paigaldati SMG süsteem (manuaalne 6-astmeline käiukast,millel on hüdrauliline käiguvahetus,mis võimaldab sõita nii automaatreziimis aga ka manuaalreziimis ilma sidurit vajutamata). Uue põlvkonna kabriolett vahetas vana mudeli välja alles 1993 aastal.Lisavarustuses pakutakse sellele kergelt eemaldatavat alumiiniumkatust.
Uus 143hj-ne kõrgepöördeline turbodiisel (maksimaalne kiirus 214 km/h kupeel), mis oli esimest korda varustatud intercooleriga,tuli turule oktoobris 1993 aastal.

e36cBMW E36 Compact 1995 a.

1994/95 talvel tuli lisaks kupeele ja sedaanile ka kolmeukseline luukpära Compact koos ökonoomsete mootoritega suuruses 1,6L (102hj),1,7L (turbodiisel 90hj),1,8L (115hj) ja 1,9L 140hj-he 16 klapilise silindripeaga. 1995 a. jaanuaris tuli turule mudel 328i uue alumiiniumist reaskuuesega (USA turu jaoks säilitati malmmootor,võimsusega 193hj), mis vahetas välja 325i,mis tugevdas BMW positsiooni ökonoomsete sportautode sektoris. Kauaoodatud universaal oma traditsioonilise nimega,mis oli tootmisprogrammist puudunud terve aasta,sai esitluse 1995 a. mais,samal ajal 170hj-se kuuesilindrilise 323i-ga,mis startis väga väledalt ja saavutas kiiruse sajani kõigest 8 sekundiga,ning veelgi väledama 328i-ga (193hj).

e46BMW E46 1999 a.

Järjekordne mudeliuuendus leidis aset 1998 aastal.Siis startis uus põlvkond sedaani indeksiga E46.Kahe aastaga sai „kolmeste“ perekond uued kupeed,universaalid Touring ja kabrioletid.2000 a. lõpus tuli turule 3-ukseline luukpära Compact 2,mis ehitatud E46 kerele.Tervikuna muutusid selle seeria sedaanid ja universaalid aastal 2000 vähe.Peamine uudis oli kahe 2,2 L ja 3,0 liitsiise bensiinimootori ilmumine ja kolme baaskomplektatsiooni ilmumine sedaanidele.Esimestele pakutakse M-sport paketti koos sportistmete,sportrooli ja palju jäigema vedrustusega.Variandid Comfort Ja Top Comfort on ette nähtud palju pehmemaks sõiduks ning eristuvad nii viimistluse kui ka salongivarustuse poolest.juba nimetus Top Comfort räägib kõigest kvaliteedist.Sinna kuuluvad kallid ksenoontuled,esiistmete soojundused,vihmaanduritega kojamehed jne. Aastal 2000 saisedaanide ja universaalide rida täiendust nelikveolise 330Xi ja 330Xdi-ga,milledel olid uued mootorid.Mudelid said uue välimusega esivedrustuse ja nelikveo.Tervikus on see ülekanne analoogne sellele,mida kasutatakse BMW X5-el.Mehhaanilise diferentsiaali asemel kasutatakse automaatdiferentsiaali ADB-X.Peale selle kasutatakse autodel uut reaskuuest mootorit töömahuga 3,0L, mis on loodud 2,8L mootori baasil. Kaks teis mudelit (330Xdi ja 330Xdi Touring) komplekteeritakse kuulsa 2,9 liitrise turbodiisel mootoriga,millel võimsus 184 hj. Kupeede perekonna eesotsas on üldtunnustatud liider selle klassi autode seas-M3.Tema mootor sai 45 cm3 suurem,see võimaldas viia mootori 343 hj-ni 7900 pöörde juures.

e46kBMW E46 Cabrio 2001 a.

Kolmese“kabrioleti maailmadebüüt toimus 2000 a. märtsis Genfi autonäitusel.Välimus on kabrioletil kupeega sarnane,kuigi autodel on erivevad uksed ja tagatiivad.Kabrioletil on

automaatselt rullumise korral tööle hakkavad ohutuskaared ja pehme kokkukäiv katus.2000 a. augustist pakutakse BMW M3 kupee ja kabriolett versioone 2 põlvkonna sekventaalse käigukastiga Sequential M gearbox (SMG 2).See on ilma sidurita manuaalkast,mis ehitatud Vormel-1 tehnoloogia järgi,ning mis omab ka automaatset käiguvahetuse võimalust. Olenemata keretüübist on õnnestunud inseneridel saavutavad kõrge aktiibse ja pasiivse ohutussüsteemide tase.

e90BMW E90 2005 a.

Uus 3-seeria BMW tuli turule 2005 a. kevadel.See vahetas välja maailmakuulsa ning kohati ka igavesti populaarsena tundunud E46 platvormi.See oli järjekorras põlvkond.Disain ühendas endas uute mudelite elemente ja ka klassikalisi eelkäijate proportsioone.Auto välimus sai palju hoogsam. Salong on kujundatud uue stiili järgi,mis on omane viimastele BMW-dele. Baasmudeliks sai 320i 2,2 liitrise reaskuuese bensiinimootoriga Valvetronic võimsusega 150 hj.Mudel 325i sai mootori võimsusega 218 hj,aga 330i varustati 258 hj-se mootoriga. Käigukastid on 6-astmelised,manuaalid või automaadid Steptronic (tellimusel).Euroopas pakutakse bensiinimootorite kõrval ka versiooni 320d turbodiisel R4 DOHC common rail 2,2,0L ja 163 hj ning 340 Nm. Nauditava sõidu garanteerib mugav vedrustus (eesmine alumiiniumist McPherson,tagumine mitmeõõtshoovaline) ja suurepärane veermik.

e92BMW E92 2006 a.

Pool aastat pärast sedaani debüüti esitleti 3-seeria universaali,mis sai traditsioonilise nime Touring (E91).On huvitav,et esimest korda ajaloos projekteeriti sedaani ja universaali samaaegselt.Tehniliselt,kui välja arvata välimus,on autod identsed. 2006 a. septembrist läks seeriatootmisse 3-seeria kupee E92.Vaatamata oma tehnilisele sugulusele Touringuga,on 3-seeria kupeel omapärane ja silmapaistev disain. Peale selle on kupeel erinev salongidisain,mis erineb veidi neljaukselise auto omast.Selle mudeli eripäradeks on ka esimest korda bayeri kupeedel kasutatud nelikveosüsteem xDrive (modifikatsioon 352Ci),mida varem võis kohati vaid BMW X3-el ja X5-el. Bensiinimootorite valikus on ka 2,5L 218 hj-ne mootor,kolmeliitrine ridakuus võimsusega 272 hj,aga ka uus Biturbo mootor 3,0L ja 306 hj. Diiselversioonis pakutakse kolmeliitrist turbodiislit võimsusega 231 hj.Baasvarustus on rikkalik ja rahuldab kõiki. Lisaks ka erinevad ohutusseadmed.Palju rikkalikum varustus on Business Plus versioonil,kus pakutakse sportvedrustust,multifunktsionaalset rooli,sportlikke esiistmeid. Lisavarustuses saab tellida ka kuueastmelise automaatkäigukasti Steptronic tavalise manuaali asemele,metallikvärvi ning Dakota nahaga kaetud salongi.

e93BMW E93 2011 a.

2010 aastal esitles BMW kompanii uuendatud 3-seeria kupeed ja kabrioletti.Autod said uued esitlused koos sisseehitatud valgusdiood rõngaga sõidutulede jaoks,modifitseeritud pamperid teistsuguste õhuvõtuavadega,uue kapoti koos palju laiemate firmamärgiks kujunenud „neerudega“ ja valgusdioodlahendusega tagatuled.Igas disainielemendis on tunda sportlikku iseloomu. Salongis nii palju muudatusi ei olnud.Interjööri disain on endiselt läbimõeldud ja elegantne,kõik elemendid on valmistatud kõrgkvaliteetsetest materjalidest-luksuslik nahk ja kallid puusordid. Uuendatu iDrive süsteem on eelnevast palju mugavam.On olemas ka hääljuhtimine. Juhtvalitsa kõrval asuv „Sport“ nupp muudab roolivõimendust ja gaasipedaali jäikust.Valguspaelad ustel ja külgedel valgustavad õrnalt salongi.Lävepaku valgustus hakkab tööle ukse väljast poolt avamise peale.Kui uksi avatakse seestpoolt,siis nende alumises osas hakkab tööle valgustus.Keskpiilaril on turvavööde kätteulatamissüsteem.Kui juht või eesreisija istub autosse,siis annab süsteem talle turvavöö niimoodi kätte,et tal oleks seda mugav peale tõmmata.

Nagu ka teisel kupeedel on tagadiivanile ligipääs piiratud.Aga istuda on seal mugav-kaks täiskasvanut mahutavad end seal väga mugavalt. Põhilised muutused puudutasid mootorite ridu,neid pakutakse 3-seeriale palju. Mootoritegammas kõrgub teiste kohal 3,0L agregaat N55.Üks turbo kahe asemel, klapijuhtimissüstee Valvetronic ülitäpne otsepritsesüsteem.Kokku annab see palju laiema diapasooni efektiivseks tööks.See mootor annab välja 306 hj ja 400 Nm tänu millele kiirendab BMW 335i sajani 5,3 sekundit manuaaliga ja 5,5 seitsmeastmelise topeltsiduriga robotkäigukastiga DCT.Kabriolett saab selle ülesandega hakkama kaks kümnendikku aeglasemalt.Maksimaalne kiirus on mõlemal mudelil piiratud 250 km/h juures.3-seeria 2010 a. kupeed varustati 6-astmelise manuaalkastiga,335 dA aga automaatse 6-astmelise kastiga.Autod 335i ja 335Da said M-seerialt palju sportlikuma vedrustuse.

Kabriolett erineb kupeest visuaalselt ainult mahakäiva katuse poolest.Muus osas on mudatused analoogsed.Katuse kokkuklappimise protsess võtab aega 22 sekundit.Selleks on vaja kahte tingimust : auto peab seisma paigal on õhusoojus ei tohi olla alla 10 kraadi Celsiuse järgi. Mudel 335i kabriolett on varustatud lisapaketiga BMW EfficientDynamics,mis sisaldab endas pidurdusenergia kuperatsiooni süsteemi,käiguvahetusindikaatorit,elektroroolivõimendit.

f30BMW F30 2012 a.

Kuuenda põlvkonna 3-seeriat esitleti esmakordselt 2011 a. sügisel.Mudel sai tehaseindeksiks F30.Auto pakub oma fännidele veelgi enam mugavust,turvalisust,kaasaegseid tehnoloogiaid ja tagasihoidlikku kütusekulu sportliku iseloomu juures. Firma insenerid andsid sedaanile hoogsa välimus.Küljelt on kuues põlvkond oma eelkäijast agressiivsem ja kogu kere koos katusega sai atleetlikum.F30 tagumine osa on disaineritelt saanud jooni vanematelt 5-ja 7-seerialt.Õhutakkistuskoefitsent on Cx-0,26.

Interjöör kasutab F30-el 1-sseria elemente(multimeediablokk ja kliimakontroll).Ent kasutatud materjalid on peajagu kõrgemast kvaliteedist kui „esimesel“.Pakutakse kolme varianti salongisisustust : Modern Line,Luxury Line ja Sport Line.Igaüks neist loetud variantidest rõhutab individuaalselt sedaani sportlikku iseloomu. Pakiruumi mahutavus on 480L.

Pakutakse kolme mootorit koos TwinPower Turbo tehnoloogiaga.BMW 328i saab kaheliitrise 4-silindrilise mootori võims.245 hj,mis tagab max. Pöördemomendi 350 Nm 1250 p/min juures.Kiirendus sajani 5,9 sek.Keskmine kütusekulu on kõigest 6,4L sajale.BMW 335i saab varustatud reaskuuese 3,0L mootoriga,mis arendab maksimaalselt võimsust 306 hj ja max. Pöördemomendiks 400 Nm 1200 p/min juures.Kiirendus nullist sajani 5,5 sek.Keskmine kütusekulu on kõigest 7,9 L 100 km.

BMW 320d komplekteeritakse kaheliitrise 4-silindrilise diiselmootoriga,millel on Common Rail pritsungisüsteem ja muutuva geomeetriaga sisselase.Antud mootor aerandab 184 hj ja max. Pöördemomendiks 380 Nm 1750 p/min juures.Kiirendus paigalt sajani on 7,5 sek.

Mootorid töötavad paaris kas 6-astmelise manuaalkastiga või 8-astmelise automaatkastiga.Auto on varustatud automaatse käivitus ja väljasuretussüsteemiga Auto Start/Stop juba baasvarustuses.Kõik mudelid komplekteeritakse erinevate sõidureziimidega : Comfort,Sport ja Sport+,aga ka ökonoomne ECO PRO. Varustuse tase on F30-el väga kõrge.Kompleksne süsteem ConnectedDrive ühendab endas teeninduslikud ja meelelahutuslikud funktsioonid : informatsiooni kuvamine esiklaasile,öönägemiskaamera ja pimedate tsoonide kaamera,adaptiivne autopiloot,liiklusmärkide turvasüsteem ja palju muud.


BMW varuosad kõikidele mudelitele Eestis


Lugege ka teiste BMW mudelite kohta:

BMW 3 Seeria BMW 7 Seeria
BMW 5 Seeria BMW X5 Seeria

Autoriõigus
Kõik õigused kaitstud. Kõik selle Veebilehe tekstid on kaitstud iParts OÜ autoriõiguse ja intellektuaalomandi õigustega. Neid materjale ei või ilma iParts OÜ kirjaliku loata reprodutseerida, levitada, muuta ega teistele veebilehtedele postitada.