BMW X5 SEERIA Ülevaade (Ajalugu)

e53BMW X5 E53 2000 a.

BMW X5 on kogu BMW ajaloo esimene täisvärtuslik maastur.Tänu kõrgele kliirensile,pidevale nelikveole ja sõidumatule vedrustusele,on auto mõeldud sõitma kõikidel teetüüpidel.Debüüt leidis aset 1999. A jaanuaris Detroiti autonäitusel.Euroopa turule jõudis auto 2000. a kevadel.

BMW X5-e aluseks on täiesti uus platvorm.Erinevalt klassikalistest maasturitest on tal kandevkonstruktsiooniga kere.Disain sai silmapaistev ja austusttekitav.Tagaluuk on kaheosaline.Salongis valitseb mugavus ja luksus,mis omased luksusklassi autole.Viimistluses on kasutatud palju nahka ja naturaalsest puidust detaile.Roolirattal on palju reguleerimissuundasid.

Rikkalikult koostatud standardvarustusse kuuluvad kliimakontroll,el.-juhitav klassist katuseluuk,eesmised ja külgmised turvapadjad,esi-ja tagaistmete soojendus,audisüsteem koos 6-se CD-Box-iga,ksenoontuled,vihmaandur ja kergsulamist veljad.

BMW X5-e varustatakse täielikult alumiiniumist valmistatud V8 4,4L mootoriga,millel võimsust 286 hj.See on võimeline kiirendama nullist sajani 7,5 sekundiga.Kusjuures,tänu firmasüsteemile Double Vanos,töötab mootor praktiliselt igas diapasoonis maksimumvõimsusega. Jõualliks töötab paaris hüdromehhaanilise 5-astmelise käigukastiga Steptronic.

Maasturil on kõigil ratastel sõltumatu vedrustus,pöördemomendi jaotamisega sildade vahel tegeleb elektroonika.Tagumine vedrustus on varustatud süsteemiga,mis säilitab kliirensi olenemata staatilisest veose massist ja seda tänu õhkvedrustusele,mida juhib hoida sirgjoonelist ja sujuvad laskumist kiirusel 10-12 km/h. Auto on varustatud peaaegu kõigi tuntud elektrooniliste süsteemidega.Dünaamiline stabilisatsioonisüsteemi DSC (Dynamic Stability Control), pidurdusdünaamika kontroll DBS (Dynamic Brace Control) ja sõidujoonehoidmissüsteemi ASC-X (Automatic Stability Control).

2003, aastal tuli turule uuendatud BMW X5-e versioon.Ta eristub muutunud keredisaini ja terve rea tehniliste uuenduste poolest,kaasaarvatus ümbertöötatud nelikveosüsteemiga.Auto sai uue esipamperi,muutusid eesmised ja tagumised tuled. Tõsise muutuse tegi läbi neliveosüsteem xDrive.Ta analüüsib pidevalt teekatte olukorda ja liikumise reziimi.Mitte väikest rolli mängib nelikveosüsteemis ka elektrooniliselt juhitav mitmekettaline muhv,mis tagab kiire reageeringu teekatte muutumise korral.

Uuendamise käigus sai X5 kaks uut mootorit: 4,4L bensiinimootori ja 3,0L Common Rail süsteemiga diiselmootori.Bensiinimootoril on elektrooniline klapijuhtimissüsteem Valvetronic, topelt vanos ja sisselaskesüsteem koos sisselasketrakti pikkuse reguleeritavusega arendab võimsust 320 hj ja kiirendab 0-100 km/h kõigest 7,0 sekundiga. Mootorit komplekteeritakse kahasse 6-astmelise automaatkäigukastiga.

Reaskuuene turbodiisel arendab 218 hj.Selle abil jõuab sajani juba 8,3 sekundiga,maks. kiirus on aga 210 km/h.Tänu muljetavaldavale 500 Nm pöördemomendile väga laisa pöördestikus,veab see autot mitteasfalteeritud teedel ja väga järskudel kallakutel väga enesekindlalt.Kütusekulu pole suur-kõigest 8,6L.Baasvarustuses pakutakse seda mootorit 6-astmelise manuaalkastiga,tellimusel aga 6-astmelise automaadiga.

e70BMW X5 E70 2007 a.

2006. a esitleti Pariisi autonäitusel BMW maasturi teist põlvkonda.Auto sai oma eelkäijast märkimisväärselt suurem,agressiivsem ja väljapaistvama disainiga kerel ja interjööris.Sisustus sai palju konservatiivsem ja hubasem.Juurde tuli ka uus juhtpaneel.MBW X5 on varustatud AdaptiveDrive süsteemiga.Mitmete andurite abiga analüüsib AdaptiveDrive pidevalt hulka andmeid: kiirus,liikumist,kreenide nurki,kere ja rataste kiirendust,kerekõrguse taset.

Baasmootoriks sai kuuesilindriline kolmeliitrine bensiiniagregaat võimsusega 265 hj.Selle abil kiirendab X5 sajani 8,3 sek. 8-selindriline 4,8L mootor võimsusega 367 hj kiirendab maasturit sajanikõigest 6,5 sekundiga,max. kiirus on aga 240 km/h.Bensiinimootorite valikut täiendab kolmeliitrine turbodiisel topletturboga,mis annab 272 hj.

Tehniline varustatus on kõrgeimal tasemel.Aktiivne roolijuhtimissüsteem (Active steering) lubab muuta rooli tundlikkust vastavalt liikumise tingimustest: parkimisel võib manööverdada ilma,et peaks rooli haarama.Pidurid pole ka mitte lihtsate killast-puhastavad end halva ilma korral automaatselt niiskusest ja valmistavad end ette ekstreemseks pidurduseks,kui jalg võetakse gaasipedaalilt ära järsult.Elektroonika aitab alustada liikumist järsul kallakul.Standardvarustuses on parkimisabisüsteem koos eelmise ja tagumise videokaameraga.

Lisavarustuses pakutakse andmete tuuleklaasile kuvamise võimalust-Head-Up displei. Liikumise tähtsad parameetrid,nagu näiteks kiirus või navigatsiooniseadme juhised kuvatakse ergonoomiliselt otse aknale juhi nägemisraadiusse.Kolmanda rea istmed on ka lisavarustuses,standardvarustus on siiski viiekohaline.

2010. aastal läks auto uuenduskuuri alla.Uuendatud variant eristub oma uue radiaatorivõre disaini,suurenenud õhuvõtuavade,esipamperi kuju,esi-ja tagatulede poolest. Eriliselt tasub ära märkida valgusdioodisest rõngast,mis ilmus tulede ümber.Need on väga efektsed.Auto sai dünaamilisem ja agressiivsem,ent säilitades seejuures kogu oma elegantsuse.

Interjööri praktiliselt ei puutunud,säilis bayerlik mugavus. Uuel põlvkonnal standardvarustusse kuuluv iDrive juhtimissüsteem pakub lisavõimalusi mugavuseks ja intuitiivseks juhtimiseks lisa-või standardvarustuses saab tellida 8,8 tollise iDrive süsteemi displei,4-tsoonolise kliimakontrolli,DVD Entertaiment süsteemi,klassist panoraamkatuse,ventileeritavad esiistmed ja nahkkattega rooli.

Peamised muutused peituvad kapoti all.Kõik mootorid said võimsamad,aga samas ka ökonoomsemad ja ökoloogilisemad.Nüüd pakutakse klientidele valikus paari bensiinimootorit: reaskuuene 3,5i/ 306 hj ja V8 5,0/ 407 hj,aga ka 6-siolindrilisi turbodiisleid 3,0d/ 245 hj ja 4,0d/ 306 hj.Kusjuures bensiinimootorid muutusid täielukult: varesema tippmootor 4,8 liitrise asemele tuli nüüd 4,4 liitrine topeltturboga mootor.Varasema palju kiitust vääriva reaskuuese vahetas välja palju moodsam,ühe turbokompressoriga mootor.Kõik mootorid vastavad Euro-5 nõuetele.Mootoritega paaris töötab uus 8-astmeline automaat firmalt ZF (varasemalt oli käigukast 6-astmeline).käigukast sai uue hüdrotransformaatori.Täiesti uueks võib nimetada X5-el ka varasemalt vaid kupeedel ja sedaanidel kasutatud Active Steering süsteemi.Tänu sellele kaovad pöörates kreenivõimalused praktiliselt üldse ära.

BMW ConnectedDrive programmi raames pakutakse X5-le suurt valikut juhiabisüsteeme ja teenindusi,et saavutada veelgi rohkem mugavust ja turvalisust.Lisaks projitseeritavale displeile,adaptiivsele pööramisabile,automaatsele lähi-kaugtulede lülitussüsteemile, parkimisdistantsi hoidmissüsteemile (PDC) ja taumisele kaamerale koos Surround View süsteemiga sai uus BMw X5 ka telgjoone jälgimissüsteemi,kiirusepiirangute indikaatori ja külgvaatesüsteemi (Side View).

Nagu alation tasemel ka ohutustase.Standardisse kuuluvad eesmised ja tagumised külgmised turvapadjad,külgpadjad peakaitseks ees- ja tagareisijaile.Peale selle on varustuses veel ka rehvilõhkemise andur,ohutud rehvid RunFlat ja adaptiivsed stop-signaalid.

f15BMW X5 F15 2013 a.

Kolmanda põlvkooa debüüt (tehasetähis F15) leidis aset Frankfurtis 2013. a septembris. Uustulnuka platvorm praktiliselt ei muutunud. Uustulnukale iseloomulikest joontest tasuks märkida palju kitsamaid esitlulesid ja uue geomeetriaga pamperit.Auto sai kaasaegsema ja esinduslikuma väljanägemise.

Pakutakse kahte erinevat komplektatsiooni: Design Pure Experience (rattakoobaste kaared värvimata,hõbedane mattvärv radiaatori vertikaalsetel ribidel) ja Design Pure Excellence ( rattakoopastel kerevärvi liistud,mustad neerude ribid koos kroomitud iluvõrega).

Uuendatud X5 sai palju ruumilisema salongi,millele saab tellides lisada ka kolmanda istmerea.Eesmised istmed koos edasiarendatud küljetugedega võivad uhkustada suure hulga elektriliste reguleerimisvõimalustega ja kahe asendi mäluga.Kaheosaline tagaukse ülemine uks on varustatud standardvarustuses el.-juhtimisega,mis salongist või võtmest vajutades avab ja suleb selle. Materjalide kvaliteet on tõusnud veelgi kõrgemale tasemele,kontrastsed elemendid annavad šiki välimuse.naha erinevaid variante on palju.Suurenenud diameetriga (10,25“) iDrive displei särab nüüd uhkelt keskkonsooli kohal,ekraani taga peitub kõrgkvaliteetne Bang & Olufseni audisüsteemi kõlar.

Baasmootoriks on 3,0L Twin Turbo,reaskuuene oma 306 hj-ga ja 406 Nm pöördemomendiga,mida antakse edasi 8-astmelise automaatkastiga.See mootor kiirendab sajani 6,8 sekundiga.

Tippmudelit varustatakse X5 xDrive 5,0i 4,4 liitrise V8 Twin Turbo mootoriga,mis toodab 450 hj ja 650 Nm pöördemomenti.Seegi mootor töötab paaris 8-astmelise automaatkastiga. Kiirendab 0-100 km/h 5,0 sek.Max.kiirus on 250 km/h.Segatud tsüklis on keskmine kütusekulu 10,4L.

Modifikatsioon xDrive 3,0d peidab kapoti all reaskuuest turbodiidlit 258 hj-ga. Pöördemoment on 560 Nm ja kättesaadav juba 1500-3000 p/min. juures.Käigukast on 8-astmeline automaat.Kiirendus sajani 6,9 sek.Kütusekulu keskmiselt 6,2L sajale km-le. Kõige nõrgemaks mootoriks on kaheliitrine diisel 218 hj-ga.Standardvarustuses pakutakse X5-e nii nelikveolise kui ka tagaveolisena.


BMW varuosad kõikidele mudelitele Eestis


Lugege ka teiste BMW mudelite kohta:

BMW 3 Seeria BMW 7 Seeria
BMW 5 Seeria BMW X5 Seeria

Autoriõigus
Kõik õigused kaitstud. Kõik selle Veebilehe tekstid on kaitstud iParts OÜ autoriõiguse ja intellektuaalomandi õigustega. Neid materjale ei või ilma iParts OÜ kirjaliku loata reprodutseerida, levitada, muuta ega teistele veebilehtedele postitada.