BMW 5-SEERIA Ülevaade (Ajalugu)

e12BMW E12 1972 a.

Esimene kuulus baieri kontserni 5-seeria (tehaseindeks E12) debüteeris 1972 a. septembris.Nendeks olid mudelid 520 ja 520i,aasta pärast lisandub 525 koos 2,5L kuuesilindrilise mootoriga mudel.1974 a. juunist tuli turule ökonoomne mudel 518. Esimest korda moderniseeriti 5-+seeriat 1976 a. juulis : muutus rohkem kui 40 konstruktsiooni ja kujunduse detaili. Kõige võimsam mudel 528 koos 2,7 liitrise kuuesilindrilise karburaatormootoriga M30,võimsusega 170 hj,varusttati vetileeritavate piduriketastega.1978 a. said kõik mudelid eesmiste piduriklotside kulumise indikaatori ja uue roolitaguse käiguvaheti.

e28BMW E28 1981 a.

1981 a. juulis uuendati sügavalt 5-seeriat (uus indeks E28).Kerekonstruktsiooni muudeti nähtavalt –see sai palju dünaamilisem.1984 a. järgnes uus mootorite uuendamise laine : 1,8 liitrine mootor M10 varustati LE-Jetronic otsepritsungisüsteemiga,tänu millele kasvas mudeli 518i võimsus 105 hj-ni; tuli ka uus 3,5L mootor M30 218 hj ja veelgi võimsam mootor M5-le sai 286 hj. Septembris 1983 a. debüteeris ökonoomne turbodiisel 524 td (9,0L/100 km) M30 mootoriga võimsusega 115 hj,mis kaks aastat hiljem sai veelgi ökonoomsema 86 hj-se atmosfäärilise diisli 524d.

e34BMW E34 1989 a.

Jaanuaris 1988 a. vahetas E28 välja kolmanda põlvkonna 5-seeria E34,mis sai absoluutselt uue disaini ,ent säilitades siiski oma traditsioonilised tagaveolise neljaukselise ja viiekohalise BMW sedaani jooned. Viienda seeria (E34) sedaanid võib oma mugavusega panna ühele astmele luksusliku 7-seeria BMW-ga.Müravaba sõit-see on BMW firmamärgiks. Juhitavus käitub sellel tagaveolisel (tänu mitmeõõtshoovalisele keerukale tagavedrustusele) nagu oleks tegu esiveolise autoga (see tähendab ,et läheb sujuvalt üle suurele pöörderaadiusele). Nelikveoline mudel 525iX (septembrist 1991 a.) on veelgi enam aktiivohutu: see ei lase ennast libisema,ega kaabi rattaid kuival asfaldil (tänu libimisvastasele süsteemile). Pidurid on eeskujulikud: võimsa aeglustusega,ideaalse tundlikkuse ja pehmelt ning täpselt töötava ABS-iga.

Viies seeria sai palju esinduslikum just mootorivaliku tõttu,mis tagas neile suure valiku kõrgekvaliteetseid reaskuueseid bensiinimootoreid: 2,0L (129 hj), 2,5L (170 hj),3,0L (188 hj) ja 3,4L (211 hj) 535i.Neid varustati 4-astmelise automaatkastiga või 5-käigulise manuaalkastiga. 1988 a. märtsis tulid turule ökonoomsed sedaanid (9,3L sajale linnas) 524td turbodiislid võimsusega 115 hj.Tippmudel sedaanid M5 3,5 liitrise (315 hj) töömahuga mootoriga tuli turule 1989 a. jaanuaris. 1992 aasta aprillis vahetati see mootor veelgi võimsama 3,8L ja 327 hj-se vastu,ent juba kuu aja pärast tuli sellele 340 hj-ne M-versioon.

1990 a. mais algas sedaanide 520i 24V,525i 24V tootmine,millel oli 24-pealine silindriplokk, mis tagas 150 ja 192 hj. 1991 a. novembris esitleti odavaid sedaane 518i jõuliste 115 hj-ste mootoritega.Aga 1992 a. jaanuarist algas elegantsete universaalide Touring 520i ja 525i müük,ning ka nelikveolise 525iX Touring müük.
119 a. oktoobris tulid müügile 530i (218 hj) sedaanid ja universaalid ja 286 hj-ne 540i (535i asemel), mis olid varustatud madala müraga kõrgetehnoloogoliste V8 mootoritega,aga ka M5 Touring.Jaanuaris 1993 a. vahetati 115 hj-ne 2,4 turbodiisel välja 2,5 liitrise 143 hj-se otsepritsega turbodiisliga (525td), mida koostati nii manuaalse- kui ka automaatkäigukastiga.

e39BMW E39 1996 a.

1995 a. novembris lõpetati E34 kerega autode tootmine,sest turule tuli uus põlvkond E39. Uue,juba neljanda,põlvkonna debüüt toimus Frankfurtis 1995 a. septembris. Agressiivne ja energiline disain sai palju heakskiitvaid kommentaare nii siin- kui ka sealpool atlandi ookeani. Salong on kujundatud traditsioonilises stiilis.Juhikoht on endiselt suurepürase ergonoomikaga. 1997 a. kevadest täiendas tootmisprogrammi uus universaal Touring.Mootorivalik universaalidele oli analoogne sedaanidega.Standardvarustust täiendati ka külgmise turvapadjaga.

Sellise kerega auto loomisel pöörati suurt tähelepanu välimuse dünaamilistele iseloomudele ning individuaalsusele.Autot pakutakse nii manuaal- kui automaatkastiga. BMW 540i Touringut peetakse kõige kiiremaks seeriatootmises olevaks universaaliks. Septembris 1998 a. taastati kiire M5-e tootmine.Forsseeritud 5-liitrine V8 mootor,mis sarnaneb seeriatootmise 4,4 liitrise mootoriga,on varustatud Double-Vanos süsteemiga ja kaheksa iseseisva drosseklapiga.Esimes korda ulatus BMW ajaloos seeriatootmise autol võimsus 400 hj-ni ning dünaamilised omadused said isegi paremad kui M3-el – 5,3 sekundiga 0-100 km/h.M5 koostatakse ainult 6-käigulise manuaalkastiga.
1999 a.väliselt autod ei muutunud,ent kapoti all toimusid suured muutused: Kuuesilindrilised mootorid said Double-Vanos süsteemi,8-silindrilised said Vanos´e sisselaskeklappidele ja kaheastmelise katalüsaatori heitgaaside neutraliseerimiseks,mis lubas kvalivitseeruda Euro4 2005 a. nõudmistele. Veel üks uustulnuk oli 184 hj-ne diisel ühise põlemiskambri,Common Rail süsteemi ja turbodiisli ja vahejahutiga 530d.

2000 aasta alguses tuli turule odavam 520d koos neljaliitrise 4-silindrilise otsepritsega diiselmootoriga,mida esmalt kasutati kolmanda seeria 320d-l. Kõvasti võimsam 525d vahetas välja eelkäija 525tds 143 hj-se diisli.Uus 2,5 liitrine 6-slindriline otsepritsega turbodiisel on varustatud Common Rail süsteemiga ja arendab 163-hj.
Standardvarustuses saavad autod terve rea aktiivseid ohutussüsteeme: ABS,ACS+T (automaatne veojõukontroll), DSC 3 (dünaamiline liikumise stabilisatsioon) ja DBC (pidurdusjõu jaotamise süsteem).Tellides saab ka selliseid lisasid nagu tagumisi õhkvedrusi, täielikku elektripaketti koos juhiistme,roolisoojendus,automaatse kliimakontrolli koos salongiõhu puhtuse kontrolliga AUC ja muud. 2000 a. lisandus niinimetatud aktiivset tüüpi juhiiste,mida seni pakuti vaid 7-seeriale. 2000 a. sügisel leidis aset esimene uuendus 5-seeriale.Välimused muutused on vähenähtavad. Suurimad muudatused on peidus seespool-juurde tuli kolm uut mootorit M54 mudelitele 520i,525i ja 530i.Kõik on reaskuuesed ja Double-Vanos süsteemiga muutuva geomeetriaga sisselaskeklappidega.

e60BMW E 60 2003 a.

2003 aastal sai BMW 5-seeria kauaoodatud uuenduse,BMW E39 vahetas välja uus E 60.Autot esitleti kahes variandis: kõigepealt sedaanina ja järgmisel aastal täiendati mudeliterivi universaaliga.Viiendale otsustati nagu 7-seerialegi anda igale kerele oma indeksi,nii sai sedaanist E 60,aga universaalist E 61.

Välimuselt meenutab uustulnuk oma eelkäijat vaid kaudselt: ümaram sai esiots,külgedelt kitsamaks tehtud kapott ja külgedele ulatuvad kitsad tuled. Veel üheks eripäraks uuel mudelil on see,et ta näib kompaktsem oma eelkäijast,kuigi tegelikult on suurem ja mahukam. Salong on geomeetriline ja nurgeline. Lisaraha eest võib spidomeetrit jälgida silmi teelt tõstmata-uuele viiesele töötati välja projektor,mis kuvab infot esiklassile.Kallite versioonide istmetel on mugavad peatoed, reguleeritavad küljetoed ja sisseehitatud massaazisüsteem.

Esiistmete vahelises tunnelis asub suur ribiline Idrive valits.Kliimakontroll ei jälgi mitte ainult temperatuuri,aga ka õhuniiskust salongis. Mootorid-need on kõige tugevamad ja eredamad detailid kõigil BMW-del.Pole üllatav,et „viiendale“ on neid loodud hulgim.Mootoritevaliku avab 163 hj-ne kaheliitrine bensiinimootor.Enamik mootoreid samastati E39 mootoritega.2003 aasta valikus olid: 520i (2,2L,170hj),525i (2,5L,192hj),530i (3,0L,231hj),530d (3,0-l,218hj) ja tippmootoriks oli 545i (4,4L,333hj).Mootoreid varustati 6-astmelise manuaal-või automaatkastiga.2005 aastal lisandus 2 mootorit,mõlemad diislid: 525d (2,5L,177hj) ja 535d (3,5L,272hj),viimane neist turbomootor. Auto kere toodeti uue tehnoloogia järgi.Selle esiots on valmistatud alumiiniumist,tegumine aga terasest.
5-seeriale seeb roolijuhtimist tellida mitmes versioonis.Standardis saab lihtsa lattrooli koos
Hüüdrovõimendiga.Järgmine aste on hüdrovõimendi Servotronic,mis vastavalt kiirusele muudab rooli tundlikkust.Aga süsteem AFS (planetaarülekanne koos elektrimootoriga) lisab siia veel aktiivset juhitavust. 2007 a. lasti välja uuendatud versioon BMW 5-seeria.Mudel sai uue esipamperi,mis andis autole veelgi agressiivsema ilme,väikeseid muudatusi sai ka auto optika,nii eesmised kui ka tagumised. Muudatusi sai ka auto salong.Värskendatud auto sisu sai uued materjalid.Viienda seeria BMW mootoriterivi laiendati kuue bensiinimootori ja nelja diidlini 170 hj-st 520 i-le kuni 367 hj-ni BMW 550il. Alates 2007 aastast said kõik 5-seeria BMW-d standardvarustusse BMW Efficient Dynamics süsteemi. 2008 aastal lasti välja mudel BMW 535i E 60 ,mis sai sedaankere,aga ka nelikveoline 535Xi,mis sai juurde ka universaalversiooni.

f10BMW F 10 2010 a.

Täiesti uus,järjekorras juba kuues,5-seeria tuli turule 2010 aastal.Antud mudel sai tehaseindeksiks F10. Sedaan kasvas veidi.Auto baasiks on veidi lühendatud BMW 7-seeries platvorm. Mootorivalik koosneb seitsmest isendist: 4-bensiini-ja 3 diiselmootorit.Tippmudeliks BMW 550i koos 4,4L V8 Biturbo mootoriga,millel võimsust 407 hj ja pöördemomenti 600 Nm. Ülejäänud bensiinimootorid on reaskuuesed.Turbomootor võimsusega 306 hj versioonil 535i,aga ka kaks atmosfäärilist mootorit võimsusega 258 hj 528i-le ja 204 hj BMW 523i-le.Diiselversioonid: 530d ja 525d kuuesilindriliste mootoritega võimsusega vastavalt 245 ja 204 hj.Valiku lõpetab ainuke 4-silindriline BMW mootor 520d võimsusega 184 hj.See on mootoritest kõige ökonoomsem,iga 100 km peale kulutatakse vaid 5,2L kütust.Käigukastiks on uus 8-astmeline ZF automaatkast,aga saadaval on ka 6-käiguline manuaalkast.kõik 5-seeria BMW-d varustatakse EfficientDynamics paketiga,sealhulgas ka pidurdusenergia rekuperatsioonisüsteemiga,aga ka spetsiaalselt külmema kliimaga maade paketiga ja karterikaitsega.
Mudel võib saada lisavarustuses Dynamic Driving Control süsteemi,aga ka AdaptiveDrive süsteemi. Juhiabisüsteemid sisaldavad endas uuel BMW-l automaatset parkimisabisüsteemi, ringvaatesüsteemi,reavahetussüsteemi,sõidujoonejälgimissüsteemi,projektsioondispleid, BMW öönägemisseadet koos jalakäijate tuvastamine süsteemi ja tahavaate kaameraga.
2013 a. mais sai 5-seeria plaanipärase värskenduse.Peale moderniseeritud välimuse sai uuendust ka varustus ja mootoriterivi. Värskendust saanud 5-seeria BMW-d või facelifti-eelsest mudelist eristada küljepeeglites asuvate suunatulede,ümmarguste udutuledega ja kroomitud iludetailidega teistsuguse esipamperi,vähendatud ribidega radiaatorivõre ja retušeeritud tagapamperi poolest.Peale M-paketi on nüüd saadaval ka Luxury ja Modern Line komplektatsioonid.Interjöör sai facelifti protsessi käigus vähe kardinaalseid muutusi.iDrive süsteem sai uue operatsioonisüsteemi 4,2 ning universaalil sai kättesaadavaks süsteem,mis lubab pakiruumi avada liigutades jalga tagapamperi all.
Mis puudub mootoritesse,siis nüüdsest on nad kõik optimeeritud vastavalt Euo 6 normidele.Mootorigamma sisaldab endas nelja bensiini ja kuute diiselmootorit.Valikusse lisandus uus kaheliitrine turbodiisel,millega sai see perekond juurde baasvarustuse mootor 518d.Mootor arendab 143 hj.Diisliterivi sai endale paari neljasilindrilisi võimsustega 184 ja 218 hj ja kolm 6-silindrilist mootorit.Mudeli 530d jaoks valmistati 258 hj-ne agregaat,535d on 313 hj-ne,aga 550d-381 hj. On märkimisväärne,et nüüdsest saab diiselversiooni 520d tellida tehase nelikveosüsteemi xDrive´iga- varem pakuti seda mootorit ainult tagaveolisena.
Uuendasid baierlased ka tippmootorit.Nüüd arendab selle perekonna kõige võimsam 4,4L V8 mootor 450 hj versioonis 550i,aga sportsedaanil M5 on selle võimsus suurendatud tänu valikpakettidele 575 hj-ni.BMW poolt väidetakse,et uuendused ei puudutanud mitte ainult neid mootoreid-teised mootorid said ökonoomsemad.Klientidele on saanud ka reaskuuene võimsusega 306 hj.Seda mootorit nimetatakse 535i.Kõige nõrgemateks bensiinimootoriteks on 528i ja 520i.Esimese puhul on võimsus 245 hj,teine aga 184 hj.
Standardvarustuses komplekteeritakse 520i,528i,535i,520d ja 525d-d kuuekäigulise manuaalkastiga.Lisaraha eest saab selle vahetada 8-astmelise automaadi vastu,mis on standardvarustuses 550i-l,530d-l,535d-l ja M550d-l.
Baasvarustuses on juba olemas Servotronic roolivõimendi,ärendamisvastanesüsteem BMW Professional koos satelliitühendusega,Biksenoon tuled,eesmine ja tagumine parktronic, multifunktsionaalne rool koos soojundusega,el.-esiistmed koos soojendusega,kahetsooniline kliimakontroll,BMW Professional audiosüsteem,pardakompuuter,dünaamiline autopiloot,aga ka vihma-ja valgusandurid.
Mis puutub lisavarustuse nimekirja,siis see on suur.Lisavalikus saab „viiesele“ juurde osta nelikveo,Dynamic Damper Control süsteemi,automaatse amortisaatorite jäikuse reguleerimissüsteemi,mis töötab vastavalt teekattele ja juhtimisstiilile,aga ka täisjuhtitava šassii ja madalama M-vedrustuse.Kõige huvitavam lisavarustuse element on täiesti automaatne parkimisassistent.Tänu elektroonikale ei võta assistent kontrolli mitte ainult rooli üle,aga ka pedaalide ja pidurite üle.Veel üks lisavõimalus on vaba parkimiskoha otsimissüsteem.


BMW varuosad kõikidele mudelitele Eestis


Lugege ka teiste BMW mudelite kohta:

BMW 3 Seeria BMW 7 Seeria
BMW 5 Seeria BMW X5 Seeria

Autoriõigus
Kõik õigused kaitstud. Kõik selle Veebilehe tekstid on kaitstud iParts OÜ autoriõiguse ja intellektuaalomandi õigustega. Neid materjale ei või ilma iParts OÜ kirjaliku loata reprodutseerida, levitada, muuta ega teistele veebilehtedele postitada.